Att våga säga nej!

Att våga säga nej är ett stort problem i dagens samhälle. Som vanligt så ska jag ta mig själv som expempel.
Jag säger heller ja pga:
1. Jag vill inte såra någon annan.
2. Jag vill inte att dom blir sura på mig bara för att jag säger nej
3. Jag vill inte att folk tycker jag är tråkig
4. Dom kanske tror att jag inte tycker om dom om jag säger nej.
5. Vem orkar bråka pga mig?

Men det svåraste är nog att säga nej, jag är jätte dålig på det. Men innerst inne vill jag säga nej, jag vill inte säga ja till allt.
Jag kanske inte vill gå ut med just dom vännerna den kvällen, men det betyder inte att jag inte vill vara med JUST DOM. Att det är nå fel på DOM.
Om jag inte vill ha en speciell design på min blogg som någon gjort så kan jag inte säga nej för det kanske utger att jag inte tycker det var snällt av den personen att göra den åt mig. Snarare tvärt om. Jag tycker det är snällt men just den vill jag inte ha för jag vill ha det på mitt vis.
Jag kanske inte vill vara med på ett visst foto men det betyder inte att jag inte tycker om att den fotar mig.
Jag kanske inte vill ha just den maten men det betyder inte att jag tycker att den som lagar maten gör det dåligt.
Jag kanske inte tycker om att smsa en hel dag det betyder inte att jag skiter i personen som smsar.
Jag kanske inte tycker om mattematik men det betyder inte att jag avskyr läraren.
Jag kanske inte tycker om det någon skriver på internet men det betyder inte att jag tycker illa om personen bakom det för en text. Jag kanske inte tycker om rosa och då betyder inte det att jag inte tycker att personen som bär rosa inte passar i det. Förstår ni vart jag vill komma med det?
Man måste stå upp och säga ordet NEJ oftare när man inte vill någonting. Visst så får man offra sig för ens partner eller för ens vänner & Familj. Men man har alltid en egen vilja och den som inte tar det är inte värd att vara ens vän. Den är inte värd att lägga den tiden på. Man klarar sig hellre ensam än att tvingas göra saker man inte vill!

Varför säger inte du nej till det du inte vill? Skriv gärna varför just du säger JA fast du menar NEJ.
Mvh!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag säger JA när jag borde säga NEJ av de anledningarna du skrev där uppe.

Jag vill inte såra någon, jag orkar inte hamna i en diskussion om varför jag inte vill göra det med den personen. Jag vill inte att folk ska tro att jag tycker illa om någon lr tro att jag är tråkig.

Jag försöker vara alla till lags och så har jag varit hela livet.

Jag har tänkt själv att det är bättre att de omkring har rolig och mår bra, och tack vare det hinner jag knappt med mig själv.

Borde man träna bort det? Om man själv vill må bra så ska man våga säga NEJ.

Bra ämne, tror detta är ett problem för väldigt många, inkl mig.

2009-03-20 @ 16:42:48
URL: http://kajziii.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0