Nej-Program!

Nu sätter jag ingång med programmet som är ett säga NEJ-program. Jag gör det för att så otroligt många har svårt att säga Nej till saker dom inte vill. Därför tycker jag fler borde lära sig att kunna säga Nej när dom vill säga Nej och inte säga ja för att vara snäll och gå emot sig själv hela tiden. Eftersom jag själv varit en Ja-sägare hela mitt liv nästan så har jag börjat ändra min tillvaro med att säga Nej när jag känner att jag inte vill eller orkar.

-Varför säger ni ja när ni vill ha ett nej?
Fundera över den frågan inom er och varför gång ni är på gång att säga ja, säg hellre att ni vill fundera en stund och se om ni har något annat planerat eller något annat du vill göra innan du svarar Ja eller Nej.
-Att säga ja för att vara snäll?
Svarar man Ja jämt för att vara snäll så är det inte snällt i slutändan då folk ibland använder sig av att man har svårt att säga nej till dom. Då blir det att dom får alltid som dom vill. Det kan sluta med att det är svårt för personen att ta att du säger nej till en början, men är det inte värt det i slutändan? Att få må bra själva?
-Ibland måste man kanske säga Ja fast man egentligen inte vill?
Om en vän råkat illa ut och man kanske inte egentligen vill vara just på den platsen just då, men då kanske man borde säga Ja om en vän frågar. För att ge sitt riktiga stöd är alltid fint gjort. (Men inte om den jämt "råkar" ut för någonting eller är "deprimerad") för då kan det vara bluff och båg.
-Tänk på er själva för 1 vecka framåt?
Om ni börjar samma dag ni läser detta inlägg. Sen om en vecka så kanske ni har klarat av att säga fler Nej än vad ni gjort innan? Det får vi iallafall hoppas på. Om ni sätter er själv först för en vecka nu. Planera ut eran vecka.
Som från Måndag till Söndag, Vad ni SKULLE vilja göra. Sen blir det inte lika svårt att säga nej första veckan för då har ni något planerat redan. Då blir det inte lika svårt för er eller dom som frågar något ni inte vill göra.
Men om ni skulle vilja göra något med personen som frågar då ska ni ju självklart säga Ja. Men känn efter först vad ni egentligen vill.

Hoppas detta var en bra början. Allt handlar om att ni ska må bra i er själva och i era ord utan att vara rädda att någon ska bli sur, besviken, arg eller ledsen. Andra människor måste kunna ta att man inte kan eller har lust just för stunden.

Mvh!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Tack för tipsen!

2009-03-28 @ 13:14:05
URL: http://kajziii.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0