Svar på komentar

Kajsa  om Att våga säga nej!:
Jag säger JA när jag borde säga NEJ av de anledningarna du skrev där uppe.
Jag vill inte såra någon, jag orkar inte hamna i en diskussion om varför jag inte vill göra det med den personen. Jag vill inte att folk ska tro att jag tycker illa om någon lr tro att jag är tråkig.
Jag försöker vara alla till lags och så har jag varit hela livet.
Jag har tänkt själv att det är bättre att de omkring har rolig och mår bra, och tack vare det hinner jag knappt med mig själv.
Borde man träna bort det? Om man själv vill må bra så ska man våga säga NEJ.
Bra ämne, tror detta är ett problem för väldigt många, inkl mig.

Svar: Jag tycker du ska träna bort det. Jag gör det & har faktiskt lyckas väldigt bra. Visst mäniskor blir besvikna och så men man måste ju ändå tänka på sig själv. Om jag inte mår bra, hur ska jag annars kunna hjälpa andra i slutändan? Istället för att ge dom en chock längre in i livet så är det bättre att börja lite då och då redan nu. För en dag kommer du eller någon annan inte att orka och då kommer folk tro ännu mer att det är för att du tycker illa om dom (eller någon annan i samma situation) Är det inte bättre att vara ärlig? Om man är nära vänner eller nära familj då måste man kunna vara ärlig för annars kan man aldrig komma någon riktigt nära. Förstår du hur jag menar? Vi kan göra detta ihop fast jag är anonym. Man kan finnas och stötta varandra och visa att man inte är ensam.
Igår sa jag NEJ till att inte orka äta fin middag hos en nära vän. Denna frågade såklart varför jag inte kunde och då var jag ärlig och sa att jag kan om jag vill men just idag är det så att jag verkligen vill göra någonting annat. Denna tog det bra och tyckte det var bra att jag tog hand om mig själv. Nu vet jag att alla inte kommer reagera lika men man ska säga NEJ när man inte vill eller inte har lust med något speciellt som den erbjuder. Försök, jag vet att du klarar det, för det gjorde jag!
Mvh!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Tack så mycket, jag försöker träna på det eftersom jag mår dåligt av det. Folk i min omgivning som vet att jag har detta problemet försöker också hjälpa mig.

Att stötta varandra låter som en bra idé, det är skönt att veta att det finns någon som tänker likadant och att vi kan försöka hjälpa varann.

Ta hand om dig.

2009-03-21 @ 23:09:41
URL: http://kajziii.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0